Donderdag 22juni Kristiansund/Andalsnes - Reisverslag uit Åndalsnes, Noorwegen van Flip en Anja Klatter - WaarBenJij.nu Donderdag 22juni Kristiansund/Andalsnes - Reisverslag uit Åndalsnes, Noorwegen van Flip en Anja Klatter - WaarBenJij.nu

Donderdag 22juni Kristiansund/Andalsnes

Door: Flip en Anja

Blijf op de hoogte en volg Flip en Anja

22 Juni 2017 | Noorwegen, Åndalsnes

8.40 uur, we rijden weer. We gaan vanuit Kristiansund op de 64 naar de Atlanticroad. Eerst door de tunnel. De mevrouw achter de kassa merkt op dat we er vroeg bij zijn vandaag! Jazeker:-) We hebben er zin in de zon schijnt en het is heerlijk weer om er van te genieten vandaag. Door de tunnel en dan dalen we eerst nog af naar Kvernes voor het staafkerkje. Staafkerken zijn geheel uit hout opgetrokken kerkgebouwen, met een typische bouwstijl die voornamelijk in Scandinavië worden aangetroffen. Een staafkerk werd nooit met spijkers, nagels of lijm gebouwd, maar altijd met zwaluw verbindingen, houten pennen en vastklemmen. Dit omdat de constructie zo flexibel bleef en het hout kon 'werken'. In Noorwegen staan nog 28 staafkerken. In Kvernes aangekomen wacht ons toch enigszins een vervallen kerk met spijkers en leien op het dak. Het voldoet voor ons gevoel niet echt aan de beschrijving zoals wij die inmiddels kennen over een staafkerk. We rijden weer terug naar de 64 en gaan richting de Atlantic Road . Camera in aanslag, filmen maar!!. Halverwege voor de mooiste brug stoppen we en maken we foto's. Opeens zien we dat de mensen niet de brug op kunnen omdat ze door medewerkers worden tegengehouden. We vragen aan de mannen met de gele hesjes aan wat er aan de hand is. Wat blijkt: CNN Top Gear is bezig met het maken van opnames. En ja hoor we zien een bijzonder auto voorbij komen met daarachteraan de filmauto.
De Atlantic Road begint bij Karvag en eindigt voor ons in Vevang. Geweldig! We rijden bij Vevang nogmaals terug naar Karvag om de weg met vooral die ene mooie brug ook van de andere kant te zien. Geweldig! Ziet er toch weer anders uit. We keren bij Karvag en rijden de weg voor de derde keer, nu zonder te filmen. Drie keer is scheepsrecht. en we vervolgen onze weg op de 64 richting Molde. We hebben het mooiste gedeelte van de Atlantic Road gezien, die eigenlijk van Karvag naar Bud gaat. We tanken in Malmefjorden diesel voor 12.03 NOK. Zo goedkoop hebben we nog niet kunnen tanken. Het is 21 graden buiten en de zon schijnt. In Malmedalen wordt aangegeven dat de tunnel naar Molde is afgesloten wegens werkwerkzaamheden. Blijft niets anders over dan 11 km om te rijden naar Molden. Het blijkt een mooie weg te zijn! Om 15.30 uur komen we aan in Solsneset waar we met de veerboot naar Alarnes gaan. Een overtocht van 20 minuten. We rijden naar Andalsnes en kunnen in dit havendorpje geen geschikte plaats vinden om te overnachten. We besluiten iets terug te rijden, even voor Andalsnes hebben we een mooie parkeerplaats aan de Isfjorden gezien. Hier gaan we overnachten. ER staan meer Nederlanders en de mannen gaan vissen. Zo ook Flip! Hij heeft goed gereedschap bij zich en dit gaat dus goed komen. (Gelukkig) staat er een Nederlands stel waarvan de man regelmatig in een fjord vist! Flip krijgt een ander werpmolen, ander draad en ander visje aan zijn Hengel! Zo nu is de hengelstok (en Flip) klaar om te gaan vissen in een Fjord. Tja toch even iets anders dan vissen in de Nederlandse wateren:-). Ik besluit om koffie / thee aan te bieden aan de vrouwen. Uiteindelijk maak ik thee en de ander mevrouw de koffie. We drinken koffie met elkaar en wisselen de reisverhalen uit. Gezellig en leerzaam. De mevrouw uit Drachten die alleen reist en iedere dag de slingers zelf ophangt nu haar man er niet meer is, vertelt dat de weg 55 ontzettend mooi is om te rijden. Ik neem de informatie mee en deel het in de camper met Flip om te kijken wat we met de informatie kunnen doen. We zitten heerlijk buiten en kijken uit over de Isfjord en zowaar een school bruinvissen zwemt voorbij, ze zwemmen als dolfijnen en kunt steeds net de rugvin boven water zien komen. Prachtig om te zien.
We hebben vandaag 175 km gereden. Morgen gaan we naar de Trollstigen!

• 28 Juni 2017 - 18:04

Janet:

Schitterend om de dag weer telezen met wat jullie zien en beleven..maar vooral Genieten van al het moois
    Ga gauw de volgende dag lezen