donderdag 29 juni Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Flip en Anja Klatter - WaarBenJij.nu donderdag 29 juni Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Flip en Anja Klatter - WaarBenJij.nu

donderdag 29 juni Oslo

Door: Flip en Anja

Blijf op de hoogte en volg Flip en Anja

29 Juni 2017 | Noorwegen, Oslo

Vandaag in eigen tempo opstaan en ontbijten. Heerlijk rustig aan.
Tegen half 11 wandelen we langs de Havenpromenade naar het centrum van Oslo. we komen langs het nationaal Bibliotheek en gaan naar binnen om het gebouw van binnen te bekijken. In de hal zien we mooie fresco's en tekeningen aan de muur in de trappenhal. Wanneer we naar het midden van het gebouw/bibliotheek lopen zien we een modern gedeelte wat als kantine fungeert.
We besluiten om maar gewoon aan te sluiten en onze lunch hier te nuttigen in deze kantine. We kunnen opscheppen waar we zin in hebben. Vervolgens moeten we bij de kassa onze bord laten wegen en afhankelijk van het gewicht wordt de prijs bepaald.
Na de lunch vervolgen wij onze weg richting het koninklijk paleis. En komen op onze weg op de Henrik Ibbensgate het Nobelinstituut tegen. Gewoon maar weer naar binnen gaan en we komen in de hal te staan. We maken foto's en een aardige mevrouw vertelt ons dat het gebouw gesloten is en ze geeft ons het advies om naar het Nobelmuseum te gaan in het havengebied. We bedanken haar en denken: we zijn toch even binnen geweest.
We hebben het koninklijk paleis en het park gezien en foto's gemaakt en zijn vervolgens doorgelopen naar het Bislett stadion. Het stadion waar Ard Schenk en Kees Verkerk geschaatst hebben. We lopen gewoon het stadion in en zien een hardloopbaan. Flip gaat in de startblokken staan en ik ga de video maken. Een nieuw talent is gespot. Hilarisch! Flip komt bijna niet omhoog en ik kan alleen maar de video laten draaien en lachen. We zijn opgemerkt en er wordt ons gevraagd om naar buiten te gaan. Dit doen we.
we lopen terug naar het paleis (slottet) en zien de grote winkelstraat Karl Johansgaten voor ons liggen. We lopen de straat in en gaan op een terrasje zitten. het is warm dus een biertje en een ijsje gaat er wel in. We vervolgen onze weg naar Stortinget, het regeringsgebouw en de domkerk van Oslo. In de Domkirke hebben de koninklijke leden een eigen balkonplaats in de kerk. We lopen vanuit het centrum richting de haven en komen hier het Raadhuis van Oslo tegen. Een prachtig gebouw van buiten en nog mooier van binnen, maar helaas het is na 16.00 uur en dan is het gesloten. In het Raadhuis van Oslo worden de Nobelprijzen voor de vrede uitgereikt ( de andere worden in Stockholm uitgereikt). We vervolgen onze weg naar de haven en komen het Nobelmuseum tegen. Wanneer we naar binnen lopen zien we geel/oranje gekleurde rondjes aan het plafond hangen. Het doet denken aan de jaren 70. Op ieder rondje zie je een gezicht van iemand die de Nobelprijs voor de Vrede heeft mogen ontvangen. We zien Barack Obama, Kofi Annan, Nelson Mandela enz. We lopen via de havenpromenade terug naar de camper . het is half zeven. We gaan eten en heerlijk buiten in het zonnetje zitten.