Vrijdag 23 juni Andalsnes / Bismo - Reisverslag uit Bismo, Noorwegen van Flip en Anja Klatter - WaarBenJij.nu Vrijdag 23 juni Andalsnes / Bismo - Reisverslag uit Bismo, Noorwegen van Flip en Anja Klatter - WaarBenJij.nu

Vrijdag 23 juni Andalsnes / Bismo

Door: Flip en Anja

Blijf op de hoogte en volg Flip en Anja

23 Juni 2017 | Noorwegen, Bismo

8.30 we rijden weer! We gaan richting een service plek voor de camper en die vinden we onderweg! We gaan vandaag onze weg op de 63 vervolgen richting de Trollstige. Het traject telt 11 haarspeldbochten en heeft een hellingspercentage van 9%. De weg is met regelmaat te smal om elkaar te passeren. Het naar boven gaan is zowel voor de chauffeur als de bijrijder intensief omdat je goed op moet letten op wie je tegenkomt onderweg en of je de ruimte krijgt als opgaand verkeer om voorrang te krijgen in de smalle bochten en wegdelen. Een keer boven, kunnen we op een grote parkeerplaats parkeren en is het bijkomen van de mooie ervaringen die wij onderweg hebben beleeft. Boven kunnen we via omheinde 'trappen' twee verschillende uitzichtpunten bekijken. De ene uitzichtpunt kennen we van foto's uit de boeken. Gossie ! Er zit een rooster in de vloer (niet naar beneden kijken). We nemen onze tijd en maken foto's en de voor ons bekende selfies met veel hilariteit. We vervolgens onze weg van de Trollstigen om 11.45 , het regent inmiddels. We zijn om 12.45 in Valldal en hier nemen we de lunchpauze: heerlijke ciabatta uit onze eigen oven. Gerookte zalm , sla, tomaten, kaas en ham. Een feestmaaltijd. Het is 13 graden buiten. Na onze pauze vervolgen we onze weg naar LInge waar we de veerboot nemen naar Eidsdalen. De overtocht duurt 10 minuten. Het is nu 15.30 uur.
We vervolgen onze weg op de 63 en gaan via de Adelaarsweg (Ornevegen) weer naar zeeniveau. Daar waar de Trollstigen ons naar hoge sferen voerde, leid de Adelaarsweg ons vanaf 620 meter hoogte met 11 haarspeldbochten en een hellingspercentage van 12% ons weer naar beneden. De Laika wordt vandaag op de proef gesteld! Tijdens de afdaling zien we opeens een bekend plaatje > We hebben een adembenemend uitzicht op de Geirangerfjord, Geiranger en de Zeven Zusterswaterval. ADEMBENEMEND! We gaan Geiranger bekijken en vervolgen onze weg. We komen langs het mooie uitzichtspunt Dalsnibba, maar deze laten we voor wat het is. We gaan linksaf de 15 op richting Lom omdat we toch graag de 55 willen rijden zoals de mevrouw uit Drachten adviseerde en in Lom staat een heuse Staafkerk! ONderweg naar Bismo eten we in een restaurant Djupvasshytta, gelegen boven op de bergen aan een bevroren meer. In Bismo zoeken we een parkeerplaats en gaan slapen. Wat een dag met 22 haarspeldbochten, omhoog en naar beneden, de Trollstigen en de Adelaarsweg, eten aan een bevroren meer. De Laika heeft zich goed gehouden met het remmen en stijgen. Wat een dag! Geweldig. We hebben vandaag 171 km gereden. Een hele prestatie, want de haarspeldbochten en de bergwegen zijn mooi, maar niet om kilometers te maken! Morgen via Lom de 55 rijden.

• 28 Juni 2017 - 18:09

Janet:

Zo wat hebben jullie weer een mooie dag achter de rug
    Pff die wegen zo smal..