1 juni 2017 Van Stockholm naar Nusnas - Reisverslag uit Nusnäs, Zweden van Flip en Anja Klatter - WaarBenJij.nu 1 juni 2017 Van Stockholm naar Nusnas - Reisverslag uit Nusnäs, Zweden van Flip en Anja Klatter - WaarBenJij.nu

1 juni 2017 Van Stockholm naar Nusnas

Door: Flip en Anja

Blijf op de hoogte en volg Flip en Anja

01 Juni 2017 | Zweden, Nusnäs

Vanmorgen vroeg uit de veren! We gaan Stockholm verlaten. Om 8.50 uur rijden we weg van de camping in Bredang. We gaan via Uppsala en Gavle richting Mora. Om 10.10 uur koffiepauze bij het dorpje Tierpen aan de snelweg. Het wordt kouder, we hebben onderweg temperaturen van 7 graden naar 11 graden naar 17 graden. De wind is guur. Af en toe regen onderweg. Om 11.30 uur rijden we weer! Via Gavle naar Falun. In Falun willen de oude kopermijn bekijken die er ligt. Het verhaal wil dat de alcoholmonopoly van System Bolaget zijn oorsprong in Falun vindt. Weduwen van de mijnwerkers kregen een vergunning om een café te exploiteren. Het resultaat was dat op iedere drie huizen, 1 café was. Voor de doorsnee Zweedse mijnwerker was die verleiding te groot en een fors deel van de dag werd dronken doorgebracht. In 1955 stak de overheid hier een stokje voor door de verkoop van alcohol met een flinke accijnsverhoging onder te brengen in de staatsslijterijen.
Uit bijproducten van de delfstoffen word de typische rode verf gemaakt die in heel Zweden op de huizen en schuren te zien is.
13.10 uur lpg getankt in Falun ( aan een doodlopend grindweg). We hebben zeg en schrijve 4 liter lpg getankt!!!!!
Flip is rustig. De tank is weer vol:-).
Om 13.30 uur staan we in Falun. Eerst de mijn bekeken , toen heerlijk geluncht in de camper. Er is veel wind.
Daarna onze weg vervolgt richting Nusnas. In Nusnas wordt het nationale symbool van Zweden, het Dalapaard, gemaakt. In Nusnas aangekomen, blijkt dat het al dicht is. Het is net 17.00 uur. Tegenover de winkel en werkplaats vinden we een camperplaats. We besluiten om hier de nacht door te brengen en morgenvroeg te starten met de rondleiding hoe het Dalapaard wordt gemaakt. Daarna vervolgen we onze weg naar Stromsund. We hebben vandaag 363km gereden.