Vrijdag 16 juni, 20e dag Stokmarknes/ Eggum - Reisverslag uit Eggum, Noorwegen van Flip en Anja Klatter - WaarBenJij.nu Vrijdag 16 juni, 20e dag Stokmarknes/ Eggum - Reisverslag uit Eggum, Noorwegen van Flip en Anja Klatter - WaarBenJij.nu

Vrijdag 16 juni, 20e dag Stokmarknes/ Eggum

Door: Flip en Anja

Blijf op de hoogte en volg Flip en Anja

17 Juni 2017 | Noorwegen, Eggum

De wekker gaat om 8.00 uur, Flip staat op en bakt heerlijke croissantjes met ham en kaas. De camper is versiert en het ontbijt staat klaar! Wat een verrassing als je jarig mag zijn op de Lofoten. Ik wordt verrast met een prachtig cadeautje (mede door schoonzus Geertje die hier thuis al aan gedacht heeft). Een mooie brillenkoker van Rosina Wachtmeister. Felicitaties komen via de telefoon binnen. We gaan na het ontbijt rustig naar Melbu rijden. We nemen om 11.10 de veerboot van Melbu naar Fiskebol en zijn om 11.40 op de Lofoten. We komen van de boot en gaan meteen linksaf richting Raftsundet. De schepen moeten hier door de smalste engte van de route manoeuvreren. Vandaar gaan we terug naar de E10 om ons weg te vervolgen naar Solvaer. In Solvaer aangekomen, gaan we langs de haven wandelen en wordt er getrakteerd op een heerlijke lunch. Vissoep en een brood met garnalen. Heerlijk! Daarna nemen we pauze en is er koffie met gebak. Wie jarig is trakteerde die dag en zo is het vandaag!
Vanuit Solvaer rijden we naar Kabelvag waar we om 17.30 aankomen. Hier krijgen we nog een indruk in het vismuseum en het aquarium. We zien stokvis zwemmen!!! We kennen beiden stokvis vanuit onze jeugd met heerlijke mosterdjus. Het zijn behoorlijke grote / dikke vissen met veel vlees (meestal kabeljauw). Het is voor ons nu begrijpelijk waarom deze vissen hier gedroogd aan de rekken hangen. We zijn ze al tegen gekomen en hebben de vissen aan de rekken zien hangen. Er zijn rekken waar het lijf aan hangt en er zijn rekken waar de vissenkoppen in bundeltjes aanhangen. De vis wordt in het voorjaar gevangen en buiten op stokken gehangen. Het buiten drogen duurt ongeveer 3 maanden. Van een kilo vers vis blijft ongeveer twee honderd gram (gedroogde) stokvis over.
We gaan van Kabelvag naar Henningsvaer en komen de "kathedraal van de Lofoten" tegen. Een 19eeuws vakwerkkerkje in Kabelvag. De wolken hangen laag vandaag, het is bewolkt en 'donker' . De weg naar Henningsvaer is overweldigend. We rijden naar het pittoresk vissersdorpje op smalle wegen die zich om de bergen slingeren. Het doet ons op sommige momenten denken aan het begin van de film Jurrasic Park (bergen met mist en overal watervallen.We zien rotsen die overal te pas en te onpas in het water liggen, de Scheren! Er is gele strand, groen/azuurblauwe water, groene bergen begroeid met bomen/mos en ander vegetatie, rode huisjes gele huisjes,kleuren, kleuren en nog eens kleuren! We zijn het er nu al overeens. De Lofoten zijn kleurrijke eilanden. Vanuit Henningsvaer gaan we naar de westkust van het eiland, naar Eggum waar we op een camperplek gaan staan. De route naar Eggum is wederom adembenemend! 900 meter van de camperplek staat het kunstwerk van de Zwitser Markus Raetz. Het is een klein hoofd op een sokkel. Het kunstwerk is verrassend door het het wisselende perspectief. Het hoofd veranderd voortdurend als je er omheen loopt wat je doet verassen. We besluiten dat dit ons avondwandeling wordt en gaan nadien slapen.
We hebben 177 km gereden vandaag.