Woensdag 14 juni 2017 18e dag Andenes - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Flip en Anja Klatter - WaarBenJij.nu Woensdag 14 juni 2017 18e dag Andenes - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Flip en Anja Klatter - WaarBenJij.nu

Woensdag 14 juni 2017 18e dag Andenes

Door: Flip en Anja

Blijf op de hoogte en volg Flip en Anja

17 Juni 2017 | Noorwegen, Andenes

Vandaag in Andenes. Rustig ontbijten vanochtend en dan kijken wanneer we een walvissafari kunnen boeken. Het blijkt dat de safari van 10.10 uur vertrokken is. De Safari van 13.00 uur zit vol en er is voor ons nog plaats voor de safari die om 18.00 uur vertrekt. We worden om 15.45 uur verwacht bij de incheckbalie om eerst een rondleiding door het Walvis- museum, daarna naar de boot en op safari! Yes, het gaat gebeuren!
Alles is geregeld en het weer is nog " mooi" de zee lijkt nog mooi glad.
We gaan Andenes verkennen en lopen in de hoofdstraat, hier zien we een koffiettentje waar ze heerlijke koffie schenken met een warm broodje. We gaan er even voor zitten. Inmiddels weten we dat ouders van vrienden van Henk en Rosa ook op de Vesteralen zijn en de nacht hebben doorgebracht in Sortland. Ze Appen dat ze naar Andenes komen. We zitten te genieten van onze koffie en dan is er opeens herkenning bij Flip. Ina komt binnen en ziet ons zitten. Even later haar man Goff. We maken kennis en delen enige reisverhalen. Het blijkt dat ze ook de Walvissafari van 18.00 uur hebben geboekt. Dat wordt gezellig met zijn vieren!
We besluiten om nog iets warm te eten om zo goed voorbereid t.a.v. Onze maag op safari te gaan. We gaan eerst naar het museum. Dit is interessant, we krijgen informatie over de potvis die we straks in de zee zullen gaan zien. Informatie waar wij geen idee van hadden. We nemen deze informatie in ons op en gaan om 18.00 uur naar de boot. Het wordt nu spannend. We krijgen instructie over veiligheid, hoe het beste te handelen als je maag toch protesteert etc. We gaan er voor......
We zijn de haven van Andenes uit en om 18.48 uur zien we de eerste vissen > Grienden. Grienden behoren tot de grootste soorten dolfijnen. Als kinderen zo blij en vol ongeloof dat we ze hebben gespot. De boot draait zich en we varen de andere kant op om potvissen te spotten. De potvissen worden gezocht met een hydrofoor. De potvissen zoeken hun weg in het donkere water niet met hun ogen maar met een soort sonarsysteem. Ze maken klikjes die terugkaatsen op bijvoorbeeld een prooi of andere potvis. Ze weten dan precies de afmeting etc. Waardoor ze hun weg kunnen vinden. Met de Hydrofoor worden de klikjes van de potvis gezocht. We moeten nog even wachten voordat we twee potvissen zien, daarna is het schip omsingeld door witflankdolfijnen. Wat een hapening. Rondom dolfijnen, ze 'vliegen' over het water, springen met zijn vieren, etc. Etc. We kijken onze ogen uit, zijn niet bezig met misselijk zijn, maar genieten. De primatour tabletten, de aangeboden theebiscuit die klaar stonden doen hun werk uitstekend. De boot gaat erg op en neer, soms met de zijreling bijna in het water. Wij vinden het ruig op zee. We kijken links en rechts en voor ons en overal zien we de witflankdolfijnen door het water ' scheren'. Wat een geluk hebben we om drie verschillende dieren te zien. We zijn inmiddels 14,2 km op zee, de diepte is 430 meter, de windsnelheid is 15 meter per seconde en de temperatuur was 12 graden celcius. Het was koud, koud en koud. De boot draait van de witflankdolfijnen af en we gaan terug naar Andenes, nog 45 minuten varen. We krijgen groentesoep met brood aangeboden en maken hier dankbaar gebruik van. Al met al zijn we om 22.00 uur terug, dus vier uur op zee geweest. We drinken nog gezamenlijk een kop koffie in de Laika en gaan dan slapen.
Morgen gaan we naar Stokmarknes. Het was een enerverende avond!